Fagressurs for introduksjonsprogrammet Sentrale tema Sentrale tema Viktig informasjon ved planlegging og gjennomføring av kvalifiseringsløp. Standardiserte elementer Standardiserte elementer skal gjøre det enklere for kommunen å planlegge, utforme og gjennomføre differensierte kvalifiseringsløp for deltakere i introduksjonsprogrammet. Arbeids- og utdanningsrettede kvalifiseringsløp Arbeids- eller utdanningsrettede elementer er obligatorisk innhold i introduksjonsprogrammet. Hvilke elementer som inngår skal være basert på den enkeltes mål og behov i planen. Integreringsfremmende tiltak før bosetting For å oppnå at innvandrere blir tidlig integrert i det norske samfunnet, bør også mottaksbeboere få tilbud om integreringsfremmende og kvalifiserende tiltak allerede mens de bor i asylmottak. Kompetansekartlegging og karriereveiledning Formål, metode og gjennomføring Realkompetansevurdering og godkjenning av medbrakt kompetanse Her finner du informasjon om hvordan du kan bistå deltakerne med å få vurdert og godkjent kompetansen de allerede har. Samarbeid om innhold i introduksjonsprogrammet Innhold i introduksjonsprogrammet forutsetter samarbeid mellom flere ulike aktører. Rett til å leve et fritt og selvstendig liv Forebygging av negativ sosial kontroll er en del av regjeringens integreringspolitikk og viktig for å nå målet om høyere deltakelse av innvandrere i utdanning-, arbeids- og samfunnsliv. Supplerende aktiviteter i frivillig sektor Frivillige lag og foreninger over hele landet bidrar i og supplerer kommunenes integrerings- og kvalifiseringsarbeid. Frivillige aktiviteter kan utgjøre en viktig arena for å bygge nettverk, og tillit og tilhørighet til lokalsamfunnet. Bruk av tolk i introduksjonsprogrammet Å bruke tolk er viktig og nødvendig for å sikre likeverdige tjenester til personer som er i målgruppen for introduksjonsprogrammet.