Den midlertidige unntaksbestemmelsen som ble gjort gjeldene fra 1. juli 2023 innebærer at kommunen kan gjøre unntak fra kravene om antall veiledningsmøter og veiledningssamtaler i foreldreveiledning dersom kapasitetshensyn i kommunen gjør det nødvendig.

Foreldrekurs skal styrke deltakerne i deres foreldrerolle slik at de kan ivareta foreldrerollen i ett nytt land.

Den midlertidige unntaksbestemmelsen som ble gjort gjeldene fra 1. juli 2023 innebærer at kommunen kan gjøre unntak fra kravene om antall veiledningsmøter og veiledningssamtaler i foreldreveiledning dersom kapasitetshensyn i kommunen gjør det nødvendig. Veiledning i gruppe skal likevel bestå av minst fire veiledningsmøter, og individuell veiledning skal likevel bestå av minst to veiledningssamtaler.

Ordinær foreldreveiledning som følger kunnskapsbaserte program på åtte til tolv veiledningsmøter er fortsatt anbefalt, og kommunene bør tilby dette om mulig. Her finner du mer informasjon om foreldreveiledning.

Under foreldrekurset skal det gis informasjon om foreldrerollen i en norsk kontekst, og kurset skal bidra til å skape trygge foreldre som kan gi barna en så trygg og god oppvekst som mulig i en krevende livssituasjon.

Foreldrekurs anbefales å inneholde disse temaene (tematiske minstekrav)

  1. Informasjon om det norske velferdssystemet
  2. Informasjon om foreldres rettigheter og plikter, og barns rettigheter i Norge
  3. Informasjon om barnevernets oppgaver og rolle
  4. Informasjon om foreldrestøttende tilbud og tjenesteapparatet i kommunen
  5. Tilrettelegge for at deltakere kan melde seg på kunnskapsbasert foreldreveiledning i gruppe eller gi tilgang til annen oppfølging etter behov
  6. Bidra til nettverksbygging og opplevelse av tilhørighet
  7. Bidra til å fremme deltakernes oppfatning av seg selv som kompetente og mestrende.
  8. Hjemmeoppgaver som fremmer refleksjon og mestring i foreldrerollen mellom møtene.

Kurset skal formidles på en måte som gir deltakerne trygghet, mestring og selvfølelse.

Foreldrekurset inkluderer bruk av digitale ressurser i foreldreveiledningen, og digitale ressurser benyttes også av deltakerne til å gjøre hjemmeoppgaver mellom foreldreveiledningsmøtene.

Det må sikres nok tid mellom møtene til at deltakerne kan få gjort hjemmeoppgaver, bli kjent med nettressurser, og få nok tid til selvrefleksjon. En uke mellom møtene er anbefalt.

For å tilpasse og kvalitetssikre foreldrekursets form og innhold, bør kommunen sikre at det systematisk innhentes tilbakemeldinger underveis og evaluering fra alle som deltar i foreldrekurs på fire møter, eller individuell veiledning på to møter. Tilbakemeldingene skal gjøre det mulig å tilpasse kursets innhold til behovet i gruppen underveis, og kan innhentes av gruppeledere på en hensiktsmessig måte. Tilbakemeldingene kan også benyttes som et ledd i å identifisere familier som har behov for ytterligere foreldrestøttende tiltak.

Individuell veiledning på to samtaler skal ivareta de faglige tematiske minstekravene.

IMDi og BUfdir/Bufetat har utviklet en veileder i foreldrekurs etter unntaksbestemmelsen. I veilederen kan du finne anbefalinger om faglig innhold og praksis gjennomføring av foreldrekurs etter unntaksbestemmelsen.