Kommunen
Her kan du lese om kommunens sitt ansvar for introduksjonsprogrammet, og hvordan sikre et godt samarbeid med NAV-kontoret
Sist oppdatert: 11. desember 2023
Kommunen har ansvar for å
- kartlegge deltakerens kompetanse
- tilby introduksjonsprogram
- samordne innhold i introduksjonsprogrammet
- internt i kommunen, herunder flyktningtjenesten og voksenopplæringen
- som andre har ansvar for, for eksempel videregående opplæring (fylkeskommunen) eller arbeidsmarkedstiltak (NAV)
- tilby opplæring i norsk og samfunnskunnskap
- i samarbeid med andre aktører legge til rette for at deltagere som ikke oppnår sitt sluttmål innenfor programtiden unngår avbrudd i kvalifiseringen
- behandle personopplysninger i tråd med introduksjonsloven, integreringsloven, personopplysningsloven og forvaltningsloven
- registrere opplysninger om deltakerens gjennomføring av introduksjonsprogrammet i Nasjonalt introduksjonsregister (NIR)/registrene til Integrerings- og mangfoldsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir)
For å sikre et godt samarbeid om introduksjonsprogrammet anbefales det at kommunen på ledernivå tar ansvar for å
- ta initiativ til å etablere en samarbeidsavtale med NAV-kontoret, eller sørge for at det blir utarbeidet interne samarbeidsrutiner der introduksjonsprogrammet er organisert i NAV
- holde tverretatlige møter på ledernivå med NAV-kontoret minst en gang i året, for å evaluere, rapportere og planlegge videre samarbeid om introduksjonsprogrammet
- organisere fora for felles kompetanseheving
- involvere NAV i gjennomføring av Livsmestring i et nytt land
I samarbeid om den enkelte deltaker anbefales det at kommunen tar ansvar for å
- ved behov, involvere NAV-kontoret i kartlegging av den enkelte deltaker
- når det er relevant, gi NAV-kontoret tilgang til registrerte opplysninger fra kompetansekartlegging og karriereveiledning
- ved behov, involvere NAV-kontoret ved utarbeidelse av integreringsplan for den enkelte deltaker
- så tidlig som mulig, identifisere deltakere med kompetanse som er etterspurt og lett omsettbar i arbeidsmarkedet. og som er aktuelle for rask overgang til arbeid.
- ved behov, involvere NAV underveis i gjennomføringen av introduksjonsprogrammet, for eksempel koble på en relevant arbeidsgiver eller benytte et arbeidsmarkedstiltak
- dele relevant informasjon og gå i dialog med NAV-kontoret i god tid før endt programperiode for å sikre en smidig overgang for deltakere som har behov for videre oppfølging av NAV