Møte 3
Introduksjon til foreldreveiledning – Synet på barn og barns utvikling
Sist oppdatert: 22. mai 2024
Informasjons- og nettverksmøte tilrettelagt for indre dialog og selvrefleksjon i mindre foreldregruppe. De 24 deltakerne deles i to grupper på maksimum 12 deltakere i hver gruppe.
Tid:
minimum 1 time, anbefalt 2 timer eller mer.
Pedagogisk formidling: Dialogisk og kultursensitiv tilnærming der kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema der de deler erfaringer, gir eksempler og åpner opp for innspill/spørsmål fra deltakerne. Tilnærmingen skal stimulere til indre dialog og selvrefleksjon hos deltakerne.
Introduksjon til foreldreveiledning – Synet på barn og barns utvikling
Hva trenger barn som vokser opp i en ny kultur? Hva er synet på barn i Norge? Hva er vanlige reaksjoner hos barnet? Hva er foreldreveiledning og hvorfor? Dette møtet omhandler barnets behov og består av temaene:
- Psykoedukasjon om vanlige reaksjoner på stress, endring, migrasjon og flukt hos barn og voksne
- Barnets behov og tilpasning av omsorg til barnets behov i en ny kulturell kontekst
- Positiv utvikling av det følelsesmessige forholdet mellom omsorgsgiver og barnet
Møtet oppsummeres kort før tema for neste møte introduseres og hjemmeoppgave gis deltakerne. Husk å sette av litt tid til spørsmål og svar fra deltakerne.
Hjemmeoppgave(r): som fremmer refleksjon og mestring i foreldrerollen mellom møtene.
Psykoedukasjon om vanlige reaksjoner på stress, endring, migrasjon og flukt hos barn og voksne:
- Guide og app for flyktningeforeldre, Flyktning.net: informasjonen til ansatte som jobber med flyktninger. Her finnes en egen temaside om foreldreveiledning, psykososial oppfølging, traumereaksjoner etc.
- Vanlige reaksjoner på krig og flukt (NKVTS)
Barnets behov og tilpasning av omsorg til barnets behov i en ny kulturell kontekst:
- Temahefte og film: krysskulturelle barn og unge (Bufetat)
- Å leve med krysskultur (RVTS)
- Krysskulturelt foreldreskap (Flexid)
- Krysskulturelle unge og samarbeid mellom skole og hjem (Udir)
Positiv utvikling av det følelsesmessige forholdet mellom omsorgsgiver og barnet: