Møte 2

Å være forelder i Norge – foreldrerollen, velferdssamfunnet og informasjon om lokale tjenester

Sist oppdatert: 22. mai 2024

Informasjons- og nettverksmøte med rom for dialog. Maksimum 24 deltakere.

Tid:
minimum 1 time, anbefalt 2 timer eller mer.

Pedagogisk formidling: Dialogisk og kultursensitiv tilnærming der kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema der de deler erfaringer og eksempler og åpner opp for innspill/spørsmål fra deltakerne. Stimulere til indre dialog og selvrefleksjon hos deltakerne.

Pedagogiske verktøy:
Bruk av visuelle virkemidler og tilpasset tekst til målgruppen. Informere om gratis oversettelsesverktøy/apper.

Presentasjoner/informasjon om rettigheter og tjenester bør deles ut til deltakerne.


Å være forelder i Norge – foreldrerollen, velferdssamfunnet og informasjon om lokale tjenester

Hvordan oppdra barn i et nytt land? Hva forventes i foreldrerollen i Norge? Hvordan følger man opp barn i hverdagen? Hva er et velferdssamfunn? Hvem kontakter jeg hvis jeg trenger støtte og hjelp? I dette møtet gis en innføring i forventninger knyttet til foreldrerollen, foreldres involvering i skole, barnehage og fritidsaktiviteter, og hvilke aktiviteter barna forventes å delta på. Det skal informeres om det norske velferdssamfunnet og velferdstjenester omfattet av lover som skal ivareta og støtte om barns, foreldres og familiens rettigheter og behov.

Det skal gis kort presentasjon av lokale tjenester omfattet av lovverket og hvordan de jobber for å ivareta familiens og barns rettigheter, og behov i lokalsamfunnet. Dette gjelder helsestasjon, barnehage, skole, PP-tjenesten, barnevern, familievernkontor, helsetjenester (fastlege, tannlege) spesialisthelsetjenesten (BUP, DPS), NAV og politi. Det anbefales at representanter fra tjenestene (minimum helsestasjonen og barnevern) presenterer seg for å skape tillit til tjenestene.

Samarbeidsbestemmelsen - det skal formidles informasjon om at alle velferdstjenester må følge regler om samarbeid, taushetsplikt, opplysningsrett, opplysningsplikt og oppmerksomhetsplikt.

Det skal gis informasjon om barnevernets oppgaver og rolle for å dempe engstelse og utrygghet hos foreldrene.
Myter om norsk barneoppdragelse og engstelse for barnevernet skal tematiseres.

Deltakerne skal bli bedre kjent med og få oversikt over:

  • Foreldrestøttende tilbud i kommunen
    Eksempler kan være tjenester som Familiens hus, helsestasjon, forebyggende tjenester, støtte- og samtalegrupper organisert av lokale frivillige organisasjoner og lokale tiltak som f.eks. Bydelsmødre
  • Helsefremmende tilbud for foreldre
    Helsesykepleier, fastlege, kommunale psykologtjenester, familievern, DPS m.fl.
  • Fritids- og aktivitetstilbud i kommunen
    Tiden i møtet brukes til å presentere de lokale forebyggende tjenestene og hvordan disse jobber for å hindre at sosiale problemer oppstår og hvordan foreldre kan ta kontakt.

Møtet oppsummeres kort før tema for neste møte introduseres og hjemmeoppgave gis deltakerne. Husk å sette av litt tid til spørsmål og svar fra deltakerne.

Hjemmeoppgave(r): som fremmer refleksjon og mestring i foreldrerollen mellom møtene.
Et eksempel kan være egne tanker rundt det å ha tilgang til disse hjelpetjenestene i foreldrerollen, hvordan de kan kjenne igjen at de har behov for å kontakte tjenestene og hvilke motforestillinger de eventuelt ville ha hatt for å gjøre dette.

 

Fant du det du lette etter?