Anbefalt innhold foreldreveiledning tilpasset høye ankomster, foreldrekurs med fire møter

Av Bufdir, Bufetat og IMDi med innspill fra nasjonale fagmiljøer innen kunnskapsbaserte foreldreveiledningsprogram tilpasset deltakere i introduksjonsprogram og fagmiljøer som forsker på psykisk helse, levekår, velferd, migrasjon og integrering.

Sist oppdatert: 11. desember 2023

Møte 1

Beskrivelse

Informasjons- og nettverksmøte med rom for dialog. Maksimum 24 deltakere.

Tid:
minimum 1 time, anbefalt 2 timer eller mer.

Pedagogisk formidling: Dialogisk og kultursensitiv tilnærming der kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema der de deler erfaringer og eksempler og åpner opp for innspill/spørsmål fra deltakerne. Stimulere til indre dialog og selvrefleksjon hos deltakerne.

Pedagogiske verktøy:
Bruk av visuelle virkemidler og tilpasset tekst til målgruppen. Informere om gratis oversettelsesverktøy/apper.

Presentasjoner/
informasjon om rettigheter bør deles ut til deltakerne.

Tema:
Å være forelder i Norge – Foreldres rettigheter og plikter, og barns rettigheter

Kurslederne presenterer seg og deltakere informeres kort om innholdet i de fire møtene. Møtene er dialogbasert, det vil si at det skal legges opp til spørsmål, svar og dialog som en del av presentasjonene. Innholdet i møtene presenteres på en tillitsbyggende måte, og har til hensikt å fremme trygghet i foreldrerollen i Norge.

En viktig verdi i det norske samfunnet er at alle mennesker har rett og frihet til å ta egne valg. Alle mennesker har rett til å leve et fritt og selvstendig liv med støtte og kjærlighet fra sine nærmeste, og et liv uten vold og trusler.

I dette møtet skal foreldrene informeres om deres rettigheter og plikter, barns rettigheter og lovverk som omfatter de som nye foreldre i et nytt land. Møtet skal ivareta barn og foreldres rettssikkerhet i Norge:

  1. Barn og unges rettigheter i Norge basert på Barnekonvensjonen og Grunnloven
  2. Menneskerettigheter i Norge, foreldrenes rett til familieliv og barns rett til privatliv
  3. Rett til et fritt og selvstendig liv med frihet fra vold og trusler (*se egen beskrivelse av komponent)
  4. Lov om barn og foreldre
  5. Hvorfor får nye foreldre i Norge tilbud om foreldrestøtte?
  6. Lov om fri rettshjelp

Foreldrene får informasjon om regelverket i integreringsforskriften, og vise til at det støttes opp til at foreldre og barns rettigheter i nytt samfunn og for å ivareta familiens og barnets helse og utvikling.

På dette møtet gis informasjon om foreldrestøttende nettressurser (se vedlagte lenker, bør deles ut i papirformat)

Møtet oppsummeres kort før tema for neste møte introduseres og hjemmeoppgave gis deltakerne. Husk å sette av litt tid til spørsmål og svar fra deltakerne.

Hjemmeoppgave(r): som fremmer refleksjon og mestring i foreldrerollen mellom møtene. Et eksempel på dette kan her være å ha oppgaver som skal fremme refleksjon rundt egen situasjon og rettighetene i Norge, hvordan det har vært i hjemlandet og hvilken betydning det har for deres familie.

Digitale ressurser

SEIF.no – selvhjelp for innvandrere og flyktninger som gir råd rundt rettigheter og systemveiledning i Norge
Digitale lenker til relevant lovverk og nettressurser er lagt direkte i teksten.

Møte 2

Beskrivelse

Informasjons- og nettverksmøte med rom for dialog. Maksimum 24 deltakere.

Tid:
minimum 1 time, anbefalt 2 timer eller mer.

Pedagogisk formidling: Dialogisk og kultursensitiv tilnærming der kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema der de deler erfaringer og eksempler og åpner opp for innspill/spørsmål fra deltakerne. Stimulere til indre dialog og selvrefleksjon hos deltakerne.

Pedagogiske verktøy:
Bruk av visuelle virkemidler og tilpasset tekst til målgruppen. Informere om gratis oversettelsesverktøy/apper.

Presentasjoner/
informasjon om rettigheter og tjenester bør deles ut til deltakerne.

Tema:
Å være forelder i Norge – foreldrerollen, velferdssamfunnet og informasjon om lokale tjenester

Hvordan oppdra barn i et nytt land? Hva forventes i foreldrerollen i Norge? Hvordan følger man opp barn i hverdagen? Hva er et velferdssamfunn? Hvem kontakter jeg hvis jeg trenger støtte og hjelp? I dette møtet gis en innføring i forventninger knyttet til foreldrerollen, foreldres involvering i skole, barnehage og fritidsaktiviteter, og hvilke aktiviteter barna forventes å delta på. Det skal informeres om det norske velferdssamfunnet og velferdstjenester omfattet av lover som skal ivareta og støtte om barns, foreldres og familiens rettigheter og behov.

Det skal gis kort presentasjon av lokale tjenester omfattet av lovverket og hvordan de jobber for å ivareta familiens og barns rettigheter, og behov i lokalsamfunnet. Dette gjelder helsestasjon, barnehage, skole, PP-tjenesten, barnevern, familievernkontor, helsetjenester (fastlege, tannlege) spesialisthelsetjenesten (BUP, DPS), NAV og politi. Det anbefales at representanter fra tjenestene (minimum helsestasjonen og barnevern) presenterer seg for å skape tillit til tjenestene.

Samarbeidsbestemmelsen - det skal formidles informasjon om at alle velferdstjenester må følge regler om samarbeid, taushetsplikt, opplysningsrett, opplysningsplikt og oppmerksomhetsplikt.

Det skal gis informasjon om barnevernets oppgaver og rolle for å dempe engstelse og utrygghet hos foreldrene.
Myter om norsk barneoppdragelse og engstelse for barnevernet skal tematiseres.

Deltakerne skal bli bedre kjent med og få oversikt over:

  • Foreldrestøttende tilbud i kommunen
    Eksempler kan være tjenester som Familiens hus, helsestasjon, forebyggende tjenester, støtte- og samtalegrupper organisert av lokale frivillige organisasjoner og lokale tiltak som f.eks. Bydelsmødre
  • Helsefremmende tilbud for foreldre
    Helsesykepleier, fastlege, kommunale psykologtjenester, familievern, DPS m.fl.
  • Fritids- og aktivitetstilbud i kommunen
    Tiden i møtet brukes til å presentere de lokale forebyggende tjenestene og hvordan disse jobber for å hindre at sosiale problemer oppstår og hvordan foreldre kan ta kontakt.

Møtet oppsummeres kort før tema for neste møte introduseres og hjemmeoppgave gis deltakerne. Husk å sette av litt tid til spørsmål og svar fra deltakerne.

Hjemmeoppgave(r): som fremmer refleksjon og mestring i foreldrerollen mellom møtene.
Et eksempel kan være egne tanker rundt det å ha tilgang til disse hjelpetjenestene i foreldrerollen, hvordan de kan kjenne igjen at de har behov for å kontakte tjenestene og hvilke motforestillinger de eventuelt ville ha hatt for å gjøre dette.


Digitale ressurser

Nyinorge.no

Nettressurs om foreldrestøttende arbeid i kommuner (Bufdir)

Informasjonsmateriell til foreldre om barnevern på ulike språk

Film om barnevernets oppgaver og rolle på ulike språk:
How can Child Welfare Services help? (Engelsk) - YouTube

Møte 3

Beskrivelse

Informasjons- og nettverksmøte tilrettelagt for indre dialog og selvrefleksjon i mindre foreldregruppe. De 24 deltakerne deles i to grupper på maksimum 12 deltakere i hver gruppe.


Tid:
minimum 1 time, anbefalt 2 timer eller mer.

Pedagogisk formidling: Dialogisk og kultursensitiv tilnærming der kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema der de deler erfaringer, gir eksempler og åpner opp for innspill/spørsmål fra deltakerne. Tilnærmingen skal stimulere til indre dialog og selvrefleksjon hos deltakerne.

Tema:
Introduksjon til foreldreveiledning – Synet på barn og barns utvikling

Hva trenger barn som vokser opp i en ny kultur? Hva er synet på barn i Norge? Hva er vanlige reaksjoner hos barnet? Hva er foreldreveiledning og hvorfor? Dette møtet omhandler barnets behov og består av temaene:

  • Psykoedukasjon om vanlige reaksjoner på stress, endring, migrasjon og flukt hos barn og voksne
  • Barnets behov og tilpasning av omsorg til barnets behov i en ny kulturell kontekst
  • Positiv utvikling av det følelsesmessige forholdet mellom omsorgsgiver og barnet

Møtet oppsummeres kort før tema for neste møte introduseres og hjemmeoppgave gis deltakerne. Husk å sette av litt tid til spørsmål og svar fra deltakerne.

Hjemmeoppgave(r): som fremmer refleksjon og mestring i foreldrerollen mellom møtene.

Digitale ressurser

Psykoedukasjon om vanlige reaksjoner på stress, endring, migrasjon og flukt hos barn og voksne:

Barnets behov og tilpasning av omsorg til barnets behov i en ny kulturell kontekst:

Positiv utvikling av det følelsesmessige forholdet mellom omsorgsgiver og barnet:


Møte 4

Beskrivelse

Informasjons- og nettverksmøte tilrettelagt for indre dialog og selvrefleksjon i mindre foreldregruppe. Anbefalt å dele i to grupper på maksimum 12 deltakere i hver gruppe.

Tid:
minimum 1 time, anbefalt 2 timer eller mer.

Pedagogisk formidling: Dialogisk og kultursensitiv tilnærming der kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema der de deler erfaringer og eksempler og åpner opp for innspill/spørsmål fra deltakerne. Stimulere til indre dialog og selvrefleksjon hos deltakerne.


Tema
Introduksjon til foreldreveiledning – Samspill og regulering

Kan jeg si nei til barnet mitt? Har barnet mitt det bra? Vil barnet mitt få seg venner? Kommer det til å gå bra med barnet mitt? Kommer det til å gå bra med oss? Hvordan går det med meg?

Dette møtet tar opp følgende tema:

  • Et godt og stimulerende samspill mellom foreldre og barn
  • Regulering og grensesetting.
  • Støtte til foreldres selvivaretakelse, stressmestring og selvhjelp i krevende livssituasjoner.

Tilrettelegge for at deltakere kan melde seg på kunnskapsbasert foreldreveiledning i gruppe eller får tilgang til annen tilpasset psykososial oppfølging eller helsehjelp ved behov. Foreldre som har flyktet fra krig står overfor belastninger som kan føre til helseutfordringer og reduksjon i levekår. I mange deler av verden er psykiske helseproblemer stigmatisert. Det kan derfor være vanskelig for flyktninger å oppsøke eller ta imot veiledning, støtte eller helsehjelp. Mange kan være redde for å innrømme psykiske helseproblemer og for å oppsøke eller ta imot psykisk helsehjelp. Det er derfor viktig å være bevisst dette for å ivareta de har behov for oppfølging.

Kurset oppsummeres kort før deltakerne fyller ut evalueringsskjema. Husk å sette av litt tid til spørsmål og svar fra deltakerne.

Tilbakemelding og evaluering: Deltakerne gir tilbakemelding på hvordan de opplevde kurset og temaenes relevans.

Digitale ressurser

Et godt og stimulerende samspill mellom foreldre og barn:

Regulering og grensesetting:

Stressmestring og Mindulness-øvelser:

Oppfølging av foreldre:

Komponent som skal integreres i kurset på en sensitiv måte:

Retten til et fritt og selvstendig liv med frihet fra vold og trusler, negativ sosial kontroll, æresrelatert vold, vold i nære relasjoner, tvangsekteskap og kjønnslemlestelse samt helserisikoen ved å få barn med nært beslektede personer.

Praktiske opplysninger – veiledning til kommunene, 4 møter

Bemanning:

  • Møtene ledes av to sertifiserte veiledere i det kunnskapsbaserte foreldreveiledningsprogrammet som kommunen vanligvis tilbyr i introduksjonsprogrammet.
  • Kurset tolkes til deltakernes foretrukne språk eller på et språk deltakerne behersker. Det er en fordel om veilederne og deltakerne snakker samme språk. Innholdet må alltid tilpasses målgruppen.

Forberedelse før kursdagen:

Det anbefales å bruke samme personer på alle møtene. Hvis kurslederne ikke har holdt kurs sammen tidligere, anbefales det at kurslederne bruker god tid til forberedelser, for å bli kjent, bli trygge på hverandre og samkjøre seg når det gjelder bruk av materiell som Power-point presentasjon, videoer og lignende. Dette er spesielt viktig ved bruk av tolk. Tolken bør inkluderes i forberedende arbeider for å bli kjent med veilederne og kursets form og innhold.

Kursledere anbefales å delta på digitalt webinar der modell for foreldreveiledning, foreldrekurs på fire møter, presenteres av Bufetat/Bufdir.

Kursdagen:

Det anbefales oppmøte i god tid før deltakerne kommer for å tilrettelegge lokalet og sikre at det tekniske fungerer godt.
Det settes av minst 2 timer eller mer på kursdagen. Tiden skal ivareta forberedelsestid, pause og etterarbeid.
Selve kurset varer i minst 1 time. For å ivareta en dialogisk tilnærming og komme gjennom temaene i kurset, anbefales to økter på 45 min med 15 min pause mellom øktene.
På hver kursdag settes de siste 10-15 minutter av til «spørsmål og svar» fra kursdeltakerne.
Husk at alle deltakere skal få anledning til å gi tilbakemelding og evaluere kurset på siste kursdag.

Tilpasning av kurs til ulike målgrupper:

Kurset kan tilpasses tematisk til ulike målgrupper. Kurset kan også utvides til halvdagskurs eller heldagskurs ut fra målgruppens behov og antall temaer som ønskes gjennomgått. Via tilbakemeldinger underveis skal det også kunne være mulig for kurslederne å gjøre enkle tilpasninger av innholdet slik at det møter behovet til den aktuelle foreldregruppen. Eksempler på slike tilpasninger vil være å bruke noe mer tid på et tema som virker særskilt relevant i den aktuelle foreldregruppen eller i den aktuelle kommunen. Gruppeleder kan eksempelvis ta opp igjen tema som allerede har blitt drøftet i gruppen, om de får tilbakemeldinger om at det har skapt bekymringer, misforståelser eller lignende i etterkant.

Antall deltakere og justering av arbeidsform:

Maksimum 24 deltakere. De samme deltakerne skal følge hele kurset. Ved mange deltakere, kan deltakerne få utdelt penn og ark slik at de kan skrive ned spørsmål underveis. Disse anonyme spørsmålene samles inn og gjennomgås mot slutten under «spørsmål og svar» (det kan være vanskelig for deltakerne å dele erfaringer høyt i stor forsamling, da kan anonyme lapper oppleves tryggere). I grupper med forekomst av analfabetisme, anbefales det at veiledere bruker tilrettelagt pedagogisk tilnærming for å ivareta deltarnes behov for kommunikasjon og legger opp til oppfølging av spørsmål i 1 til 1 samtale i etterkant av møtene. Deltakere det måtte gjelde må bli informert om veiledernes taushetsplikt i forveien av eventuell samtale.

Utstyr og materiell:

Relevant materiell, penner, lapper, informasjon, brosjyrer og tilpasset teknisk utstyr til å holde kurs i lokalet. Sikre god lyd, bilde og god nettilgang.

Sted:

Bruk av lokale som er godt egnet, innbydende og lett for deltakerne å finne frem til. Hvis mulig
anbefales å bruke lokaler tilknyttet de forebyggende tjenestene i kommunen med etablerte forebyggende, foreldrestøttende tilbud.

Faglig begrunnelse for anbefalt foreldrekurs/møteform og gjennomføring

Nettverksdialoger – en dialogisk tilnærming som stimulerer indre dialog og selvrefleksjon

Språket formidler fortellinger og tanker som åpner for andres refleksjoner og reaksjoner. Slike refleksjoner igangsettes som «indre» dialoger i deltakeren – noe som vil si at deltakeren deltar i dialogiske prosesser som tilskuer, uten å måtte delta verbalt i samtalen.
Metoden legger til rette for samhandling og samarbeid, og åpner mulighetsrommet for å finne virksomme måter å håndtere ulike utfordringer på som kan være felles for deltakerne. Målet er å skape dialogiske rom som er preget av nysgjerrighet, velvilje og respekt for hverandres opplevelser og erfaringer. Relasjonelt nærvær og anerkjennelse kan skape mellommenneskelige møter som åpner for nye bevegelser (Seikkula, Jaakko (2007). Nettverksdialoger. Oslo: Universitetsforlaget)

Kultursensitiv tilnærming

Arbeidsformen ivaretar en sirkulær samtaleform som er tilpasset kollektivistisk kultur preget av høykontekstuelle kommunikasjonsformer (Dahl, Øyvind (2013). Møter mellom mennesker. Innføring i interkulturell kommunikasjon. Oslo: Gyldendal)
I praksis vil det si at kurslederne samtaler med hverandre på slutten av hvert tema med deling av erfaringer og eksempler. Dette er viktig for å skape en trygg kontekst for deltakerne, preget av ydmykhet, respekt og tillit.

Det er viktig at kurslederne er selvbevisst sine egne verdier, holdninger og maktposisjon som kursledere i møte med deltakerne. Kurslederne må kunne «se seg selv utenifra og deltakerne innenifra» (mentalisering).

Det anbefales å rekruttere til foreldreveiledningsgrupper basert på kunnskapsbaserte metoder som ICDP, DUÅ, PMTO, m.fl. i etterkant av kurset. Kurset kan brukes som introduksjon til kunnskapsbasert foreldreveiledning.