Videregående opplæring
Et av målene med integreringsloven er at flere skal få formell kompetanse innenfor rammen av introduksjonsprogrammet. Videregående opplæring kan være hele eller deler av kvalifiseringsløpet for deltakere i introduksjonsprogrammet.
Sist oppdatert: 7. august 2024
Nøkkelinformasjon
-
Obligatorisk?
Nei, men kan oppfylle krav til arbeids- eller utdanningsrettet innhold etter § 14 d) i integreringsloven og § 4 c) i introduksjonsloven
-
Deltakere
Deltakere uten fullført videregående opplæring
-
Når i programmet
Oppstart så tidlig som mulig
I integreringsloven § 13 Sluttmål og varighet av introduksjonsprogrammet ligger det føringer for hva slags sluttmål ulike deltakere skal ha, ut fra utdanningsbakgrunn.
- Deltakere som er under 25 år, og som ikke har utdanning på videregående nivå eller høyere fra før, skal som hovedregel ha sluttmål om fullført videregående opplæring.
- Deltakere som er over 25 år, kan ha som sluttmål å fullføre hele eller deler av videregående opplæring hvis de ikke har utdanning på videregående nivå eller høyere fra før.
Deltakere som ikke rekker å fullføre hele den videregående opplæringa innenfor rammene av introduksjonsprogrammet, bør likevel ha deler av den videregående opplæringa som en del av programmet. Dette gjelder særlig hvis det langsiktige målet i integreringskontrakten er fullført videregående opplæring.
Deltakere i videregående opplæring kan få to eller tre års introduksjonsprogram med mulighet for ett års forlengelse. Les mer om varigheten av introduksjonsprogrammet for ulike deltakere på IMDis nettsider.
Personer under 25 år kan benytte seg av retten til videregående opplæring som elev ut det året de fyller 24 år. Retten varer frem til de har oppnådd studie- eller yrkeskompetanse (opplæringsloven § 5-1). Personer mellom 19 og 24 år kan velge opplæring for voksne fra det skoleåret som starter det året de fyller 19 år (opplæringsloven § 18-3).
Voksne som har fullført grunnskole eller tilsvarende, men som ikke har studiekompetanse eller yrkeskompetanse, har rett til videregående opplæring for voksne fra det skoleåret de fyller 19 år (opplæringsloven § 18-3). Det samme gjelder de som har fullført videregående opplæring i et annet land, men som ikke får godkjent opplæringen som studiekompetanse eller yrkeskompetanse i Norge.
Retten varer frem til de har oppnådd studie- eller yrkeskompetanse. (opplæringsloven § 5-1).
Deltakere i introduksjonsprogrammet som går fulltid i videregående opplæring, skal få sin norskopplæring i regi av fylkeskommunen og følge læreplanene under opplæringsloven, jf. integreringsloven § 30.
Deltakere i introduksjonsprogrammet som får opplæring etter modulstrukturerte læreplaner, skal ha opplæring i utvalgte kompetansemål fra norsk for språklige minoriteter i Norge og samfunnskunnskap. Disse er lagt til en egen læreplan som er felles for alle de modulstrukturerte lærefagene. Dette er en læreplan etter opplæringsloven.
Les mer om utviklingen av videregående opplæring på Utdanningsdirektoratet sine nettsider.
Fra 1. august 2024 innføres det modulstrukturert opplæring for voksne i grunnopplæringen. Utdanningsdirektoratet har utarbeidet forslag til modulstrukturerte læreplaner i videregående opplæring for voksne (VOV) for tretten lærefag. Eksisterende ordninger for fag- eller svenneprøver skal utgjøre sluttvurderingen.
I ny opplæringslov åpnes det for at voksne kan få opplæring både i moduler på nivået under videregående (forberedende opplæring for voksne, FOV) og videregående nivå samtidig, - i et kombinasjonsløp. Dette forutsetter et samarbeid mellom den aktuelle kommunen og fylkeskommunen.
Les mer om de viktigste endringene i ny opplæringslov på Utdanningsdirektoratet sine nettsider.
Det har pågått forsøk med modulstrukturert opplæring for voksne siden 2017. Du kan lese mer om forsøket og innføringen på HK-dir sin nettside om modulstrukturert opplæring for voksne
På veientilfagbrev.no er det en oversikt over ulike veier til fagbrev som kan være nyttige å vite om i arbeidet med å planlegge kvalifiseringsløp for ulike deltakere.
- Olsen, B. og Bye, K. S. (2020). Flyktninger i og utenfor arbeidsmarkedet 2018. (SSB-rapporter 2020/08).
- NOU 2017: 2. Integrasjon og tillit. Langsiktige konsekvenser av høy innvandring (Brochmann II-utvalget).
- Elgvin, O. og Svalund, J. (2020). Kunnskapsoppsummering om tiltak for varig sysselsetting. (Fafo-notat 2020:06).