Digital kompetanse

Her finner kommunen faglige anbefalinger om hvordan deltakere i introduksjonsprogrammet kan få tilrettelagt og relevant opplæring i digitale ferdigheter som en del av introduksjonsprogrammet.

Formål

Det er et mål at hele befolkningen er digitalt selvhjulpne slik at de kan bidra som aktive samfunnsborgere. Det er et mål at hele befolkningen skal ha gode digitale ferdigheter, noe som innebærer at man har en mestringskompetanse til å kunne ta i bruk nye verktøy og tjenester. Digital kompetanse er en forutsetning for å kunne delta aktivit i arbeidsliv, samfunnsliv og opplæring. For å nå det overordnede målet, bør kommunen sørge for relevant og tilrettelagt opplæring i digital kompetanse som en del av kvalifiseringen.

Målgruppe

Målgruppen er alle deltakere i introduksjonsprogrammet med behov for opplæring i digital kompetanse.

Hvordan legge til rette for god kvalitet?

Bruk av veiledere

Kommunen kan bruke veiledere til å bistå i opplæringen. Andre deltakere i introduksjonsprogrammet med høyere digital kompetanse, frivillige eller studenter kan være eksempler på slike ekstra veiledere i kurset. Bruk av veiledere som kan deltakerens morsmål er hensiktmessig ved lav digital kompetanse hos deltakeren.

Sikre språklig forståelse

Lærere, og eventuelt veiledere, bør så langt det er mulig sikre språklig forståelse underveis i opplæringen. Kommunen bør for eksempel bruke ulike verktøy, som Google Translate eller YouTube-videoer på et språk deltakeren forstår. I tillegg kan veiledere som har samme språkbakgrunn som deltakere på kurset bistå her. En del av ressursene på digidel.no er oversatt til flere språk og kan brukes her.  

Utgangspunkt i det deltakerne kan fra før

Opplæringen i digital kompetanse bør ta utgangspunkt i det den enkelte deltaker kan fra før, deltakerens interesser, og målene i integreringsplanen.

Læreren på kurset bør starte med å finne ut hvilke digitale verktøy deltakerne kjenner til, og hva de ønsker å lære mer om. Deltakerne kan mestre enkelte elementer på en mobiltelefon, men ikke pc. En deltaker kan være på høyt nivå knyttet til bruk av ulike sosiale medier, men likevel ikke mestre verktøy som e-post eller program for dokumentbehandling. For deltakere med lite eller ingen skolebakgrunn, er det særlig viktig at opplæringen i digitale ferdigheter ikke knyttes til lese- og skriveopplæring i norsk. Det vil for eksempel innebære at det er lite hensiktsmessig å starte opplæringen i digitale ferdigheter med å lære skriveprogram, bruk av tastatur på datamaskin eller liknende. For denne gruppa er det bedre å ta utgangspunkt i deltakernes bruk av smarttelefon og koble nye ferdigheter til det de allerede kan.

Egne økter

Kommunen bør organisere opplæringen som egne kurs eller undervisningsøkter som først og fremst tar for seg digitale ferdigheter uten at deltakerne samtidig skal lære et nytt språk.

Vi anbefaler at den som er hovedansvarlig for de digitale kursene, har et tett samarbeid med norsklæreren for å sikre at deltakerne får brukt de nye digitale ferdighetene også som et verktøy i norskundervisningen.

Forankring hos hovedansvarlig for introduksjonsprogrammet

Kommunen er ansvarlig for opplæringen, og det bør være tydelig hvor i kommunen ansvaret for opplæringen i digitale ferdigheter ligger. Arbeidet med digital kompetanse kan f.eks. koble på ikt-arbeidet for hele opplæringssektoren i kommunen.

Tematikk og innhold

Målene for opplæringen bør være de samme som for den øvrige befolkningen. Nettsiden digidel.no innholder mange ulike ressurser som kan brukes i samarbeid med veilederen eller på egen hånd. Ressursene er delt inn i ulike temaer. 

Grunnleggende digital forståelse

Deltakeren bør:

  • kjenne til mulighetene og verktøyene som finnes i en digital verden
  • skjønne den digitale verden og hvordan digitale verktøy og tjenester er integrert i de fleste områdene i et moderne samfunn
  • forstå digitale begreper
  • kunne finne fram til ordforklaringer på digitale begrep ved behov

Deltakeren bør kunne kommunisere digitalt

Deltakeren bør:

  • kjenne til korrekte former for kommunikasjon ved bruk av forskjellige digitale tjenester, for eksempel formelle og uformelle kommunikasjonsformer
  • kunne bruke mobiltelefon eller smarttelefon for samtaler og meldinger
  • kunne kommunisere skriftlig via e-post og chattetjenester
  • kjenne til prinsippet om at det er en avsender og en eller flere mottakere
  • kjenne til forskjellige apper for kommunikasjon ved bruk av smarttelefon
  • kjenne til forskjellige e-postprogrammer og kunne identifisere de vanligste funksjonene
  • kjenne til mulighetene for å kunne kommunisere på forskjellige måter i sosiale medier
  • vite om personvern og hvordan det kan sikres

Grunnleggende informasjonssøk

Deltakeren bør:

  • kunne søke etter relevant informasjon i en standard nettleser
  • kjenne til hvordan å skille informasjonstreff etter relevans og kvalitet
  • kunne bruke forskjellige søketermer for å øke kvaliteten på informasjonssøk
  • kjenne til YouTube som opplæringsressurs på ulike språk
  • kjenne til funksjonene i Google Translate for å kunne få informasjon på et språk som deltakeren behersker

Inn- og utlogging

Deltakeren bør:

  • kunne opprette en egen brukerprofil for tilgang til forskjellige tjenester
  • kjenne til prinsipper for sikkerhet ved bruk av ulike tjenester
  • kjenne til at noen passord (e-post og bankID) ikke enkelt kan gjenoppretteskjenne til bruk av to-trinns-identifisering for tjenester som krever personopplysninger eller betalingstjenester
  • kunne logge inn med bankID eller MinID.
  • kunne bruke nettbank eller andre betalingstjenester  
  • kjenne til innlogging og bruk av passord på forskjellige enheter som nettbrett, mobil og datamaskinkjenne til at offentlige tjenester ofte er på nett og kunne søke for å finne relevant informasjon
  • kunne søke etter offentlige tjenester og opprette egen bruker på de forskjellige tjenestene
  • kjenne til prinsipper for personvern knyttet til digitale tjenester
  • kunne søke etter steder for kjøp og salg av varer og tjenester
  • kjenne igjen forsøk på svindel
  • kjenne til prinsipper for trygg betaling
  • kjenne til betingelser ved bruk av apper – nedlastning og sletting etter behov

Anbefalt kompetanse

Kommunen bør stille høyere krav til hovedansvarlige for opplæringen enn til veilederne. Dere bør sørge for kontinuerlig kompetanseheving av lærere og veiledere fordi det stadig dukker opp nye digitale verktøy og løsninger. For å sikre en god kompetanseheving internt i kommunen bør dere legge til rette for kollegaveiledning mellom de som er ansvarlige på kursene.